27 Eylül 2008 Cumartesi

Öğretmenden sonra 500 bin öğrenci de MEB mağduru

Bu dosyayı Öğretmen, Veli, Öğrenci… Kısaca eğitimle uzaktan yakından ilgili herkes incelemelidir.
MEB’de bugüne kadar on binlerce öğretmen ile diğer eğitim çalışanlarının mağduriyetlerini ele almıştık.
Özür gurubu atama mağdurları, İl içi yer değiştirme mağdurları, sözleşmeli öğretmenlik mağdurları, Gazi ve Şehit yakını öğretmenler, 2005/73 Anadolu Lisesi mağdurları, Atanıp alınan Şefler, Memurlar, Hizmetliler, Şube müdürleri ve 7 yıldır hep mağdur olan on binlerce yönetici ve yönetici adayları…
Boş kadro bulunduğu halde işsiz bekleyen öğretmenlerin durumunu zaten herkes biliyor.
Bu mağdurlar eğitimi yani öğrencileri de tabii ki etkilemektedir. Fakat MEB öyle bir durumla karşı karşıyadır ki bu konuda mağdur olan direkt ÖĞRENCİLER yani eğitimin asıl amacı olanlardır. Hem de kaç öğrenci biliyor musunuz tam 501.795 öğrenci. Bunlar şu anda İlköğretim 7. ve 8.sınıfta okuyan öğrencilerin yaklaşık beşte birini oluşturan öğrencilerdir.
Bu Öğrencilerin Fen ya da Anadolu Lisesi Hayalleri Dahi Kalmamıştır…
Evet, 500 binin üzerindeki bu öğrencilerin iyi bir liseye gitme hayalleri dahi yok. Çünkü ümitleri yok. Bu öğrenciler bu yıl ilk kez yapılan ve OKS’nin kaldırılması nedeniyle bu yıldan itibaren Liselere yerleşmelerini sağlayacak olan SBS sınavına her hangi bir nedenle girmemişlerdir.
Bu nedenler, sınav hakkında bilgi sahibi olmama, sınavı kaçırma, sınav günü okullar kapanmış olduğundan memlekete gitme, tarım işçisi olma… Sayın sayabildiğiniz kadar.
Şimdi birçok okurumuz; “ bu girmeyenler muhtemelen başarısız öğrenciler olduklarından zaten şansları olmadığı için girmemişlerdir.” Diye aklından geçiriyordur.
Maalesef yanılıyorsunuz çünkü bu Sınava girmeyen öğrencilerden; 2079 tanesi TAKDİR BELGESİ, 27.769 kişisi ise TEŞEKKÜR BELGESİ alan öğrencilerdir. Yani Sınava girmeyen 501.795 öğrencinin 29.848’i bu yıl Teşekkür ya da Takdir Belgesi almıştır.
Bu öğrenciler SBS’ ye girmediklerinden 2007–2008 deki puanları çok düşük olacaktır. Bu öğrencilere verilen SBS puanı (sıfır çeken öğrenci olmasın diye) 100 olarak verilmektedir.
Şimdi bir de okulda çok başarısız denebilecek bir öğrencinin puanına bakalım. … İlköğretim Okulu 6.Sınıfında Okuyan N.A.’nın Yılsonu Başarı Puanı (32), Davranış Puanı ise (77) dir. Sınav Netleri ise;
Dersler
Türkçe:3
Matematik:3
Fen ve Teknoloji:0
Sosyal Bilgiler:-4
İngilizce:2

NOT:Net sayı 3 Yanlış 1 Doğruyu götürdüğünde oluşan nettir. Yani toplamda bakıldığında bu öğrencinin 4 Neti vardır. Bu öğrencinin SBS puanı 195’tir.
Yani bu durumda sınava girmeyen öğrencinin (takdir ya da teşekkür almış başarılı öğrencinin dahi) bu öğrenci karşısında bile Anadolu ya da Fen Lisesine girebilme şansı yok gibidir.
Yukarıdaki bilgilere nereden ulaştığımıza gelince;
CHP Yalova Milletvekili Sayın Muharrem İNCE’nin Milli Eğitim Bakanı Sayın Hüseyin ÇELİK’in yanıtlaması için TBMM Başkanlığına sunduğu Soru Önergesine verilen cevaplardan öğreniyoruz. Soru önergesi ( http://www2.tbmm.gov.tr/d23/7/7-4305s.pdf ) linkinde mevcuttur.
Şimdi sizinle o Sorular ile verilen cevapların yanı sıra bizi hayretlere düşüren konulardaki yorumlarımızı paylaşalım.
Mersin İl Milli Eğitim Müdürlüğünün Resmi Web Sitesinde “SBS İLE İLGİLİ ÇOK ÖNEMLİ” Başlığıyla 20.06.2008 Cuma günü http://mersin.meb.gov.tr/SBS.htm linkinde aşağıda içeriği sunulan bir yazı yayımlanmıştır.
İçerik aynen şöyledir:
“Bakanlığımız Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğünün 20/06/2008 tarihli e-mailinde:
"Bilindiği gibi SBS başvuruları 11 şubat 2008 tarihinde başlamış ve talepler doğrultusunda müteaddit defalar uzatılmıştır. Buna rağmen süresi içerisinde başvurusunu yapmayan öğrenciler için 19 haziran 2008 tarihine kadar gelen başvurular da değerlendirmeye alınmış ve sınava girmeleri sağlanmıştır. Ancak basında yer alan haberler ve Bakanlığımıza ulaşan bilgilerden yukarıda bahsedilen süreler içerisinde başvurusunu yapmadığı, merkezimize durumunu bildirir herhangi bir müracaatı olmadığı halde sınava girmek isteyen öğrencilerin olduğu anlaşılmıştır. Bu öğrencilerimizin mağdur olmamaları için ilinize/ilçenize başvurmaları halinde il/ilçenizdeki yedek salon ve yedek sınav evrakları da dikkate alınarak, durumları iliniz/ilçeniz tarafından değerlendirilerek uygun bulunan (e-okul sisteminde kaydı olan ve durumunu belgelendiren) öğrencilerin yedek salonlarda sınava alınmaları ve durumun tutanakla tespit edilmesi uygun görülmektedir." denilmektedir.
Bu bilgiler ışığında;
S.1- Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından Milli Eğitim Müdürlüklerine gönderilen mail hangi tarihte saat kaçta gönderilmiştir?
C.1-Söz konusu elektronik Posta 20.06.2008 tarihinde saat 16.54 itibariyle gönderilmiştir.
Yorum: Sınav 21.06.2008 Cumartesi günü yapıldığına göre bırakın sınava başvurmayanlara ulaşmayı yazı okullara dahi ulaşamamıştır.
S.2- Bu mailde müteaddit defalar başvuruların uzatıldığı buna rağmen başvurusunu yapmayan öğrenciler için 19.06.2008 tarihine kadar gelen başvuruların değerlendirildiği belirtilmektedir. Başvuru takviminden sonra (29/02/2008 den sonra) kaç kişinin başvurusu alınmıştır?
C.2-Başvuru takviminden -29.02.2008 tarihinden- sonra başvuran aday sayısı 275’dir.
S.3- Bu konuda yani başvuru süresi bitmesine rağmen başvurmak isteyen öğrencilerin başvurularının kabul edileceğine dair resmi bir yazı okullara gönderilmiş midir? Bu yazının tarih ve sayısı nedir?
C.3-Başvurusunu belirtilen süreler içerisinde yapamayan öğrenciler için 07 Mart 2008 Cuma günü mesai bitimine kadar başvurularını yapmalarının sağlanması gerektiği 81 il valiliğine 04.03.2008 tarihli ve 3453 sayılı yazı ile bildirilmiştir. Söz konusu yazıda, okul yöneticilerinin başvuru yapmayan öğrencilerle ilgili çalışma yaparak ihmal ve bilgisizlik sebebiyle başvuramayan öğrencilere yardımcı olmaları istenmiştir.
Yorum: Bu soruda kastedilen ilgili mailde geçen “. Buna rağmen süresi içerisinde başvurusunu yapmayan öğrenciler için 19 Haziran 2008 tarihine kadar gelen başvurular da değerlendirmeye alınmış ve sınava girmeleri sağlanmıştır.” İfadelerinin karşılığı olan bir yazının yazılıp yazılmadığına ilişkindir. Yani bakanlık 19.06.2008 tarihine kadar başvuruları almıştır fakat bundan okulları, öğrencileri haberdar etmemiştir. Bu cümlenin açıklaması şudur: eğer vatandaş kendisi Ankara’yı arayıp, adama koyup ya da okul ile herhangi bir kanalla sınava girmek istediğini bakanlığa iletmişse o kişilerin başvuruları 19.06.2008 tarihine kadar alınmış fakat başvuru alındığını kamuoyu, okullar ve öğrencilerle paylaşmamıştır. Buna siz fiyasko mu dersiniz skandal mı dersiniz ne derseniz deyin artık.
S.4- Sınava saatler kala (19.06.2008) böyle bir mailin gönderilmesinin sebebi nedir? Bu yönde bir yazının sınavdan günler önce gönderilmesi daha doğru değil midir?
C.4- Sınav gününün yaklaşması esnasında çeşitli sebeplerle başvuruda bulunamayan öğrencilerin çeşitli yollardan Bakanlığımıza talepleri olmuştur. Bu öğrencilerimizin mağdur olmamaları için başvuruların son güne kadar yapılması sağlanmıştır.
Yorum: Bu soruya yorum 3.sorudaki yorumun aynısıdır.
S.5- Bu maile istinaden yani hiç başvurusu olmayıp sınava katılımı sağlanan aday sayısı kaçtır?
C.5- Başvurusu olmadan sınava giren aday sayısı; 6.sınıflar itibariyle 538 ve 7.sınıflar itibariyle 662’dir.
Yorum: Sınava girmeyen aday sayısı 500binin üzerinde iken Cuma günü mesai saati bitimine yakın gönderilen ve okullara ulaşmayan maile istinaden sınava giren öğrenci sayısı 1200 dür. Bu öğrencilerin bu bilgiyi internet sitelerinden ya da İl MEM’lerindeki yakınlarından alabilmiş oldukları anlaşılmaktadır. Bu iddiamızı ispatlayan daha detaylı bilgi 7.soru cevabından daha iyi anlaşılmaktadır.7.Soru cevap ve yorumdan da anlaşılacağı gibi 1200 kişinin 271 kişisi Maili Web sitesinde yayımlayan ve okullarına bildiren Mersin ilindedir.
S.6- Bu maile göre sınava alınan öğrencilerden kaçı özel okulda kaçı devlet okulunda okumaktadır?
C.6- Sözü edilen e-maile göre sınava katılımı sağlanan öğrencilerin tümü devlet okulu öğrencisidir.
S.7- Bu maile göre sınava alınan bu öğrencilerin illere göre dağılımı nedir?
c.7- Söz konusu öğrencilerden;
TOPLAM: 1200

Yorum: Listeden de görüleceği üzere duyuruyu yapan bazı illerde küçük bir hareketlilik varken hiç başvuru yapmayan illerin varlığı düşündürücü bir husus olarak karşımıza çıkmaktadır.
S.8- Bu maile rağmen sınava katılmayan 6.ve7.sınıf öğrenci sayısı kaçtır?
C.8- SBS’ ye katılmayan;6’ıncı sınıf öğrenci sayısı 273.291 ve 7’nci sınıf öğrenci sayısı ise 228.504’dür.
Yorum: Yani toplamda 501.795 öğrencidir.
S.9- E-okul sisteminde tüm öğrencilerin bilgileri ve aldıkları ödüller yer aldığına göre bu sınava katılmayan teşekkür ya da takdir belgesi alan öğrenci sayısı kaçtır?
C.9- Söz konusu sınava katılmayan; 6’ncı sınıf öğrencilerinden teşekkür belgesi alanların sayısı15.071 ve takdir belgesi alanların sayısı 1.153, 7’nci sınıf öğrencilerinden teşekkür belgesi alanların sayısı 12.698 ve takdir belgesi alanları sayısı 926’dır.
Yorum: Düşünün ki bu maile istinaden sınava giren öğrenci sayısı 1200 iken Takdir alıp bu sınava girmeyen öğrenci sayısı 2079 öğrencidir. Teşekkürleri de bu sayıya eklersek toplamda yaklaşık 30bin öğrenci belge almış fakat 1.200 öğrenci bu maile istinaden başvurmuştur. Takdir kamuoyunundur.
S.10- Bu mailden okul ve öğrenciler haberdar edilebilmişler midir? Bu mailden haberdar olan okul sayısı kaçtır?
S.11- Bu mailden haberdar olmayan ve sınava katılmak isteyen öğrenciler hakkında bir sorumluluk hissediyor musunuz?
C.10–11–13- Bu elektronik posta son anda sınava girmek için gelen öğrencilere zorluk çıkartılmaması için gönderilmiş olup öncelikle sınavların yapılacağı okul yöneticileri ile il yöneticilerine yönelik hazırlanmıştır. Bugüne kadar bu uyarıyı almadıkları için işlem yapamadığını bildiren yönetici ve veli başvurusu alınmamıştır. Sözü edilen elektronik posta ilgili tüm okullara ulaşmıştır.
Yorum: Bu konuda yorum dahi yapmamak gerekmektedir. Sınava 17 saat mesai saati bitimine ise 6 dakika kala bir mailin sınav yapılacak okullara ulaştırıldığını ve okulların bu maile istinaden sınava başvurmayan öğrencileri sınava girebilecekleri konusunda haberdar ettikleri konusunda ısrarcı olmak ne kadar gerçekçidir? Kaldı ki buna rağmen aralarında 30bin takdir ve teşekkür belgesi alan öğrencinin de bulunduğu 500bin kişinin bu sınava girmemesi nasıl izah edilebilir? (C.14 teki Yorum devamı niteliğindedir)
Ayrıca bu konudan bihaber olan veliden şikâyet beklemek ne kadar doğrudur?
S.12- Bu uygulama bir sorumsuzluğun, beceriksizliğin ve plansızlığın ürünü müdür?
C.12- Bu uygulama öğrencinin velisinin ilgisizliği veya bilgisizliği sebebiyle öğrencinin kendi iradesi dışındaki bir sebeple mağdur duruma düşmesini önlemek içindir. Dolayısıyla planlaması eksiksiz yapılan bu uygulama iyi niyetli ve öğrenci odaklı bir düşüncenin sonucudur.
Yorum: Ne için olması gerektiği konusunda bakanlıkla hem fikiriz fakat planlamasının eksiksiz yapıldığı konusuna katılmamız mümkün değildir. Böyle bir bilgi mesai saati bitimine 6 dakika kala açıklanmaz. Bu durumun planlı olduğunu söylemek plan kelimesinin anlamına da aykırıdır. Sayın vekilin “Bu uygulama bir sorumsuzluğun, beceriksizliğin ve plansızlığın ürünü müdür?” şeklindeki sorusunun cevabının ne olduğu kamuoyunun takdirindedir.
S.13- Öğrenci geleceğini yakından ilgilendiren bu mail okul ya da öğrencilere ulaşmadı ise bu konudaki sorumlular hakkında yapmayı düşündüğünüz bir işlem var mıdır?
S.14- Çocuklarımızın geleceği için çok önemli olan bu maille ya da içeriğiyle ilgili tek bir haberin bakanlığınıza ait (www.meb.gov.tr,egitek.meb.gov.r,oges.meb.gov.tr dâhil) herhangi bir sitede yer almamasının gerekçesi nedir?”
C.14- Yukarıda izah edildiği gibi bu elektronik posta, sınavın yapılacağı il ve okul yöneticilerine başvurusu alınmadan sınava gelecek öğrencilerin sınava alınmaları için yapılmış bir iç yazışmadır ve çağdaş teknoloji kullanılarak en kısa sürede ilgililere ulaşmıştır.
Yorum: Burada asıl sorulmak istenen 19.06.2008 tarihine kadar başvuruların alındığı bilgisinin kamuoyuyla en azından web sitelerinde neden paylaşılmadığıdır?
Bu cevap bile beceriksizlik, sorumsuzluk ya da hangi kelime ile izah edilirse edilsin öğrencilerin mağduriyetlerine yol açan sorumluların sorumsuzluklarını ele vermektedir.
Şöyle ki: sayın bakanın cümlesine dikkat edelim: “Yukarıda izah edildiği gibi bu elektronik posta, sınavın yapılacağı il ve okul yöneticilerine” diye başlıyor. Kime ulaştırılmış? Sınav yapılacak il ve okul yöneticilerine yani diyorlar ki sınav için gelen olursa onu alın. Tamam, buraya kadar doğru peki sınav yapılmayan okullarda okuyan yöneticiler neden kapsam dışı o okullardaki öğrencilere de duyurulması gerekmez mi? Israrla vurgulamaktayız ki siz sınav yapılacak okullara mesai saati bitimine 6 dakika kala haber vermiş olsanız bile (ki ben bugüne kadar bilgisayar başında oturup aman bakanlıktan mail gelebilir son dakikada diye bekleyen tek bir yönetici tanımadım) asıl haberdar etmeniz gereken sınav başvurusu yapmayan ÖĞRENCİLERDİR. Başvuru yapmamış olsalar bile sınava girebilecekleri bilgisinin başvuru yapmayan tüm öğrencilere ulaşmadığı maili gönderdiğiniz kişilerden de anlaşılmaktadır. Böyle bir mail sadece sınavdan sorumlu olanlara değil 6.ve 7.sınıfı olan tüm okullara ve sınava başvurmayan tüm öğrencilere ulaştırılmalıydı.
Ayrıca böyle bir konuda yazılan yazının bir iç yazışma olmaktan öteye Kamuoyu açıklaması olması daha doğru bir yaklaşım olmaz mıydı? Bu nedenlerle bu uygulama yanlış olmuştur.
Şimdi Ne Olacak? Veliler Ne Yapabilirler?
Öncelikle açık ve net söyleyeyim ki bu önergeyi okuyan ve öğrencisi sınava alınmayan ya da bilgisi olmadığı için girmeyen bir veli yargıya başvurarak SBS sınavının iptali istemiyle idari yargıda dava açabilir ve hak kaybı ile eşitsizlik söz konusu olduğundan büyük bir olasılıkla sınavın iptalini sağlayabilir.
Çünkü: 1200 kişi bu sınava sonradan haberdar edilerek girmiş fakat bu velinin bu konudan haberi dahi olmamıştır. Bu sayı 500bin’dir.
Bakanlık Bu Konuda Nasıl Bir Yol İzleyebilir?
Dershaneleri teşvikten, öğrencilerin 5.sınıftan itibaren dershanelere yönelmesini sağlamaktan yani çocukların çocukluklarını ellerinden almaktan başka bir işe yaramayan OGES sisteminden vazgeçebilir ve SBS’ yi kaldırabilir.
Eğer SBS de ısrar edilecekse; Sınava girmeyen 500bin öğrenci için yeniden sınav düzenlenmelidir. Bu sınava katılmak istediği takdirde puanını yükseltmek amacıyla sınava girmiş olan öğrenciler de alınmalıdırlar. Yeniden sınava girenlerin puanı olarak hangi sınavdan yüksek puan almışlarsa o puan geçerli olmalıdır.
SBS’den vazgeçerek bir süreliğine de olsa OKS’ sistemine geri dönülebilir. Yani yine 8.Sınıfta yapılan tek sınav uygulamasına geçilmeli OKS’ ye 6,7 ve 8.Sınıf Davranış puanı ile Yılsonu Başarı puanlarının etkisi de eklenebilir. Öğrenciyi okula yöneltmek yani okulu ikinci plana iterek birinci planda dershanenin olmasını önlemek amacıyla konulan Davranış Puanı ile Yılsonu Başarı puanı OKS sistemine adapte edilebilir. Tabii ki bu hususun doğru ve objektifliği de tartışmalıdır…
Takdir Kamuoyunundur…
Saygılarımla
Maksut BALMUK
Eğitim Yöneticisi

Hiç yorum yok: