12 Temmuz 2008 Cumartesi

OKS ANALİZİ

Sorular ayırt edici olmadığı için puanların yükseldiğini ileri süren uzmanlar, yerleştirmede yaşın belirleyici olacağını söyledi
2008-OKS’de 263 adayın tüm soruları doğru yanıtlamasına karşın ilköğretim başarı puanları eklendiğinde 97 adayın birinciliği elde etmesi “öğrenci başarısının sorgulanması”na neden oldu.
Eğitimciler, sıralama sınavı niteliğindeki OKS’de “ayırt edici” soruların yer almaması nedeniyle adaylar arasındaki başarının saptanamadığını ve MEB’in SBS’ye geçiş sürecinde “kolaya kaçtığı”nı savundu. Sınavın zorluk derecesinin yerleştirmede güçlük yaratacağını savunan uzmanlar, daha yüksek net yapılması nedeniyle okulların da daha yüksek puanlara çıkacağını vurguladı. MEB’in son kez uyguladığı OKS’de 41 ilden 97 adayın birinci olması akıllarda soru işareti yarattı. Uzmanlar, özel okulların devlet okullarına göre daha başarılı olduğu OKS’deki “birinci artışı”nın nedenlerini şöyle anlattı:
Sıralama sınavı olamadı
“OKS’de ayırt edici sorular yer almadı. Adayların başarısını ölçecek sorular yerine, kolay sorular bulunduğu için daha fazla aday doğru yanıt verdi. Bu durum başarının artışını göstermez. OKS, ÖSS gibi sıralama sınavlarında, başarıyı ortaya çıkarmak için, adayları birbirinden ayırt edecek, güçlük derecesi farklı sorular soruluyor. OKS’de bu tür sorular yok denecek kadar azdı. 97 birinci, sıralama sınavının başarılı gerçekleştirildiğini göstermiyor. Birincilerin 41 ile yayılması olumlu, ancak OKS sıralama sınavı özelliğine hizmet etmedi. OKS ve SBS sınavlarının tarzı farklı, ama bakanlık OKS’de problem yaşadı.”
Tüm Özel Öğretim Kurumları Derneği (TÖDER) Direktörü Prof. Dr. Adil Çağlar da, sınavın zorluk derecesinin gereğinden düşük tutulmasının yüksek puanlarda şişmeye neden olduğunu, yerleştirme sürecinin zora sokulacağını söyledi.
Çağlar “Onlarca birinci, yüzlerce ikinci, binlerce üçüncü çıkması yerleştirmede ciddi sıkıntılar yaşanmasına neden olacak. Bu olgu hem sınav gerçeğinin inandırıcılığını yitirmesine yol açacak, hem de hak edenle etmeyen arasındaki sınırların bulanıklaşmasına neden olacak” dedi.
Yerleştirmede de kargaşa yaşanacağını dile getiren Çağlar “Sistemin standartları fazla zorlanırsa, hukuksal sorunlar da ortaya çıkabilir” vurgusunu yaptı.
Uğur Dershaneleri Rehberlik Koordinatörü Turgay Polat sınav kolay olduğu için adayların daha çok net yaptığını, bunun da okulların daha yüksek netle öğrenci almasına yol açacağını söyledi.
100 soru da yetmedi
- “İlköğretim başarı puanı” etkinliğini gösterdi. 100 soruyu tam yapan 263 adaydan çoğu ilköğretim başarı puanı hesaplanması nedeniyle ilk 100’e dahi giremedi.
- Yaş kader belirleyecek. Tüm testlere ait standart puanlarda eşitlik olduğu taktirde, okulu öncelikli tercih eden adaya, tercih edilen okulun öncelik sırasının da aynı olması durumunda yaşı sorulacak. Yaşı küçük olan adaya yerleştirmede öncelik verilecek.
- Bireysel başarıda en fazla şampiyon çıkaran İstanbul’un iller arasındaki OKS başarısı 43. sıradan 52. sıraya düştü.
- Fen bilgisi sınavında adaylar yine döküldü. Türkçe, matematik ve sosyal bilgilerde test ortalamaları artarken, fen bilgisi sınavında geçen yıl 5.73 olan ortalama bu yıl 5.29’a indi.
Özellerde 111 birinci
OKS sonucuna göre özel okullarda 111 öğrenci birinciliği paylaştı. Özel okul puanlarının hesaplanmasında ilköğretim başarı puanı kullanılmadığı için birinci aday sayısı OKS’ye göre daha fazla oldu. Şampiyon adayların 91’inin ilk tercihi Amerikan Robert Lisesi oldu.
Ortak Yerleştirme Kurulu Başkan Vekili Orhan Tekin, toplam 19 bin 934 kişiden 3 bin 904’ünün sınavı kazandığını bu öğrencilerin 92 özel okula asil olarak yerleştiğini bildirdi.
Özel okullarda en başarılı il Artvin olurken, Aksaray ikinci, Yozgat üçüncü sırada yer aldı. Özel okulların asil liste kayıtları 29 - 31 Temmuz, yedek liste kayıtları 1 - 4 Ağustos’ta, ön kayıtlar 5 - 21 Ağustos arasında yapılacak.
Puanlar fırladı
OKS’nin ortaya çıkardığı yığınsal dağılıma bakıldığında, 2007’de tam puan alan bir öğrenci varken, bu yıl bu sayı 97’ye ulaştı. 485 puan ve üstü alan aday sayısı da, geçen yıl 152 iken, bu yıl 3 bin 872 oldu.
463 puan ve üstü alan aday sayısı 2007’de 2 bin 116 iken, bu yıl rakam 15 bin 382’ye yükseldi. Böylece, geçen yıl 457 puan alan öğrenci bu yıl 490 puan alan adayla eşit konuma geldi.

Hiç yorum yok: